Мобилна група от експерти ще помага на общините за европейските проекти
Публикувана на: 12.01.2011 | 18:21
1735 прочитания
От средата на годината ще започне работа мобилна група от експерти, които ще съдействат на общините при разработването на проектите за кандидатстване за средства от европейските фондове. Инициативата може да се нарече „български Джаспър", каза министърът по европейските фондове Томислав Дончев.
Мобилната група ще е включва десетина експерти по Закона за обществени поръки и в сферата на финансите, които ще помагат на общинските служители.
За програмния период от 2014 - 2020 г. ще бъде създадена Агенция за развитие, която ще управлява средствата от структурните и Кохезионните фондове на ЕС. Предвижда се агенцията да има 6 междинни звена в области на страната. По този начин бeнефициентите биха се чувствали много по - спокойни, ако знаят, че управлението е при тях, а не трябва да идват в София, мотивира идеята Томислав Дончев.
Пред парламентарната комисия по европейски въпроси той отчете, че плащанията са се увеличили 4 пъти през 2010 г. в сравнение с предходната. Повече от 10 на сто от средствата от структурните и Кохезиония фонд вече са достигнали реалните бенефициенти, близо 40 процента вече са договорени. На първо място по договорените средства е Оперативна програма „Транспорт", по която има увеличение от 155 на сто в сравнение с 2009 г. По оперативна програма „Развитие на човешките ресурси" увеличението е 121 на сто, по програма Регионално развитие" - 77 процента, по програма „Административен капацитет" 16 процента, по програма „Техническа помощ" - 11 на сто, „Околна среда" - 7 процента и по „Развитие на конкурентоспособността" - 6 на сто.
Целта ни през тази година е общата стойност на проектите да е 4, 8 млрд. лева, съобщи министърът.
Големите инфраструктурни проекти, които предстоят са магистралите „Марица" и „Струма". По думите на Дончев строителството на „Струма" е предизвикателство, защото е трудно от инженерна гледна точка. По трасето трябва да се изградят няколко километра тунели, а за такива съоръжения на магистрала „Хемус" през 1984 г. са били похарчени по 35 хиляди долара на линеен метър, мотивира се той.
Информационна агенция КРОСС