Принципи и тенденциозност

Години наред говорим за медийни манипулации – в частност визирам пропагандите и спекулациите относно исляма, начина на обличане на мюсюлманките, тероризма, ислямизма, фундаментализма, неактуалната религия в днешно време, сблъсъка на изтока и запада...  Редица държави започнаха да налагат забрани – я за минарета, я за бурки, никаб, чадри и всичките им наименования. Някъде се стигна до забраняването на забрадки в училища, университети и други обществени места. Ту се разрешават, ту се забраняват – силно зависи и от общественото дискутиране и реакцията на потърпевшите.

Кои са причините, налагащи тези закони, които много хора изтълкуваха като поредното посегателство на демокрацията и всчиките човешки свободи.

Тезата на някои за тероризма, пречката за идентификация може да бъде състоятелна, ако наистина вярваме, че терористите са арабите и конкретно мюсюлманите, както и  забрадените мюсюлманки, които за много хора са опасани с оръжия и бомби под дрехите си. Точно тези опасения предизвикаха войни, жертвите на които възлизат на стотици хиляди.

Не можем да отречем, че в медиите ислямът е негативната, отрицателната тема, която се засяга ежедневно, показвайки или според мен – фабрикувайки различни негативни нюанси на псевдоистината, която да бъде смилаема за хората, които са привикнали всеки ден да се съгласяват с такива псевдоистини, считайки ги за истинни и неманипулирани. Точно тези читатели, слушатели, зрители обаче, рядко си задават въпроси от рода на къде, как, защо, кой.

Но проблемът за всички тях, който фактически се явява и тема на разговора са точно онези мюсюлмани, точно онзи ислям, които тероризират със своите атентати. И интересното в случая е, че дори немалка част от мюсюлманите са склонни да се съгласят с именно тези псевдоистини, които медиите разпространяват ежедневно. Ако за някои мюсюлманите не са терористи, то за други може и да има такива. Ако за някои дрехите, закриващи лицето са нормални, то за други са пречка за идентифициране и не са религиозна постановка, а чисто арабска традиция.

Обществената дискусия се заформи около тезата дали всичките тези забрани са демократични, като от едната страна стоят  обвинителите на използвателите им като  терористи, а другата страна са онези, които търсят правата си, търсят разбиране, рърсят толерантност и солидарност към различното и към различните.

Несъмнено аргументите и на двете страни са сериозни, но сериозни дотолкова, доколкото поднесената ни информация е качествена и на базата на нея можем да оформим мнението и позицията си. Сиреч – ако играчката на Иванчо е истински пистолет, с който е застрелял свой съученик, значи ли това, че навсякъде трябва да се забранят пистолетите като детски играчки и всички останали деца да се простят със своите водни, светещи и какви ли не още пистолети. Но в крайна сметка дали Иванчо е застрелял съученика си, дали е объркал пистолета си за играчка или пък някой по-голям батко му е прошепнал какво да направи, или просто Иванчо е пакосткикът, от който винаги всички са страдали.... има хиляди въпросителни, на много от които дори и Иванчо не може да отговори, та какво остава за нас, които знаем само, че не можем да си играем с пистолети, защото някой си Иванчо  е застрелял свой съученик.

Не знам на базата на какви доказателства целия свят реши, че мюсюлманите са терористи и терористите са мюсюлмани, и че всички техни права могат да не бъдат зачитани, само защото някой си пещерняк Осама и още няколко като него били враг номер едно на човечеството, демокрацията и цивилизацията...

Като заговирихме за цивилизация се сещам за тенденцията на сблъсък между истока и запада. Също много интересна тема за дискусия – дали ислямът е негативен фактор за цивилизацията или цивилизацията е негативен фактор за хората, морала, ценностите.

Ако за някои модните тенденции са нормална необходимост в ежедневието, то за други те са продукт на антирелигиозна безвкусица, която подронва и видоизменя моралните устои и човешките ценности. Доста хора твърдят, че порноиндустрията, разголените облекла като модна тенденция, както и разкрепостеността и хомосексуалността са продукт на демократичността и цивилизацията, та дори някои и на изкуството, но интересното е, че именно тези се оплакват от деморализация и подмяна на ценности. Още повече, посягайки с различни закони върху ислямското облекло, което произтича от висшия морал, ценности и мироглед, посочени ни от религиите. Ето как някои не могат да разберат, че както носенето на модерно бельо може да бъде полова интимност, то и забрадката и бурката са интимност, религиозна интимност и ако носенето на шалове на известните модни дизайнери е нещо нормално, то защо носенето на бурки не е!

Дали ислямът тероризира и заплашва устоите на демокрацията, визирайки фабрукувания тероризъм или пък западната цивилизация налага терор, ограничавайки и потъпквайки редица човешки свободи, налагайки изключително недемократични закони, особено за мюсюлманите!?

Хайри Лошев,  Рудозем днес
Етикети:

снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg
Принципи и тенденциозност
09.01.2011 | 13:20
1523
снимка: teacher.bg

Години наред говорим за медийни манипулации – в частност визирам пропагандите и спекулациите относно исляма, начина на обличане на мюсюлманките, тероризма, ислямизма, фундаментализма, неактуалната религия в днешно време, сблъсъка на изтока и запада...  Редица държави започнаха да налагат забрани – я за минарета, я за бурки, никаб, чадри и всичките им наименования. Някъде се стигна до забраняването на забрадки в училища, университети и други обществени места. Ту се разрешават, ту се забраняват – силно зависи и от общественото дискутиране и реакцията на потърпевшите.

Кои са причините, налагащи тези закони, които много хора изтълкуваха като поредното посегателство на демокрацията и всчиките човешки свободи.

Тезата на някои за тероризма, пречката за идентификация може да бъде състоятелна, ако наистина вярваме, че терористите са арабите и конкретно мюсюлманите, както и  забрадените мюсюлманки, които за много хора са опасани с оръжия и бомби под дрехите си. Точно тези опасения предизвикаха войни, жертвите на които възлизат на стотици хиляди.

Не можем да отречем, че в медиите ислямът е негативната, отрицателната тема, която се засяга ежедневно, показвайки или според мен – фабрикувайки различни негативни нюанси на псевдоистината, която да бъде смилаема за хората, които са привикнали всеки ден да се съгласяват с такива псевдоистини, считайки ги за истинни и неманипулирани. Точно тези читатели, слушатели, зрители обаче, рядко си задават въпроси от рода на къде, как, защо, кой.

Но проблемът за всички тях, който фактически се явява и тема на разговора са точно онези мюсюлмани, точно онзи ислям, които тероризират със своите атентати. И интересното в случая е, че дори немалка част от мюсюлманите са склонни да се съгласят с именно тези псевдоистини, които медиите разпространяват ежедневно. Ако за някои мюсюлманите не са терористи, то за други може и да има такива. Ако за някои дрехите, закриващи лицето са нормални, то за други са пречка за идентифициране и не са религиозна постановка, а чисто арабска традиция.

Обществената дискусия се заформи около тезата дали всичките тези забрани са демократични, като от едната страна стоят  обвинителите на използвателите им като  терористи, а другата страна са онези, които търсят правата си, търсят разбиране, рърсят толерантност и солидарност към различното и към различните.

Несъмнено аргументите и на двете страни са сериозни, но сериозни дотолкова, доколкото поднесената ни информация е качествена и на базата на нея можем да оформим мнението и позицията си. Сиреч – ако играчката на Иванчо е истински пистолет, с който е застрелял свой съученик, значи ли това, че навсякъде трябва да се забранят пистолетите като детски играчки и всички останали деца да се простят със своите водни, светещи и какви ли не още пистолети. Но в крайна сметка дали Иванчо е застрелял съученика си, дали е объркал пистолета си за играчка или пък някой по-голям батко му е прошепнал какво да направи, или просто Иванчо е пакосткикът, от който винаги всички са страдали.... има хиляди въпросителни, на много от които дори и Иванчо не може да отговори, та какво остава за нас, които знаем само, че не можем да си играем с пистолети, защото някой си Иванчо  е застрелял свой съученик.

Не знам на базата на какви доказателства целия свят реши, че мюсюлманите са терористи и терористите са мюсюлмани, и че всички техни права могат да не бъдат зачитани, само защото някой си пещерняк Осама и още няколко като него били враг номер едно на човечеството, демокрацията и цивилизацията...

Като заговирихме за цивилизация се сещам за тенденцията на сблъсък между истока и запада. Също много интересна тема за дискусия – дали ислямът е негативен фактор за цивилизацията или цивилизацията е негативен фактор за хората, морала, ценностите.

Ако за някои модните тенденции са нормална необходимост в ежедневието, то за други те са продукт на антирелигиозна безвкусица, която подронва и видоизменя моралните устои и човешките ценности. Доста хора твърдят, че порноиндустрията, разголените облекла като модна тенденция, както и разкрепостеността и хомосексуалността са продукт на демократичността и цивилизацията, та дори някои и на изкуството, но интересното е, че именно тези се оплакват от деморализация и подмяна на ценности. Още повече, посягайки с различни закони върху ислямското облекло, което произтича от висшия морал, ценности и мироглед, посочени ни от религиите. Ето как някои не могат да разберат, че както носенето на модерно бельо може да бъде полова интимност, то и забрадката и бурката са интимност, религиозна интимност и ако носенето на шалове на известните модни дизайнери е нещо нормално, то защо носенето на бурки не е!

Дали ислямът тероризира и заплашва устоите на демокрацията, визирайки фабрукувания тероризъм или пък западната цивилизация налага терор, ограничавайки и потъпквайки редица човешки свободи, налагайки изключително недемократични закони, особено за мюсюлманите!?

Хайри Лошев,  Рудозем днес





Последни новини
Благодарствено писмо към "Омелия" ЕООД
Местната коалиция внася докладна в ОБС Рудозем във връзка с подписка на жителите на кварталите Койнарци, Долен Рудозем и Падала
Поредно "признание" за "добре свършената" работа от Община Рудозем. Този път от АПИ!
Писмо-обръщение на украинските българи към българските граждани и към българските институции
Хубава работа, ама рудоземска!
Рибница, като център на вселената!
Да повдигнем мъглата и премахнем объркването
Практическите мерки за безопасност в СИК по време на избори
На кого служи Мюсюлманското вероизповедание?!
Добри постижения за чепинските хокеисти от турнири през септември