Валя Радева, консултант по хранене: Моделът на хранене в семейството е изключително важен за изграждане на здравословни хранителни навици от най-ранна възраст

Интервю с консултантът по хранене и здравен експерт в Регионалната здравна инспекция – Смолян по повод Европейския ден за борба със затлъстяването.

Госпожо Радева, на 19 май отбелязваме Европейският ден за борба със затлъстяването. Колко тревожни са данните с този проблем в Европа?

Европейският ден за борба със затлъстяването се провежда ежегодно от 2010 г и е учреден с цел намаляване на глобалното нарастване на хората с наднормено тегло и затлъстяване. Затлъстяването е състояние, което се отразява на цялостното здраве и влошава качеството на живота ни. Според данни на Световната здрава асоциация, едно от всеки три деца в училищна възраст в Европа страда от наднормено тегло или затлъстяване. Над 60 % от децата преди пубертета са с отклонение в теглото си и прогнозата е да станат възрастни хора с наднормено тегло и затлъстяване. Европейската асоциация за изследване на затлъстяването е установила, че между 30 и 70 % от населението над 18-годишна възраст в държавите от ЕС страдат от наднормено тегло, а между 10 и 30 % са със затлъстяване, което до 2030 г се очаква да засегне повече от половината от населението в Европа.

 Къде се намира България в тази статистика?

Приблизително 1,5 милиона от българите са със свръхнаднормено тегло, а страна ни е на едно от водещите места по честотата на затлъстяването в детска възраст. При национално проучване през 2011 г е установено, че 5 % от децата от 1 до 4-годишна възраст са със затлъстяване, а 30 % от децата от 5 до 18 години са с наднормено тегло, като 10,3 % от тях са със затлъстяване. Запазва се тенденцията свръхтеглото и затлъстяването сред учениците значително да се увеличават. При аналогично проучване проведено през 2014 г за първи път при 7-годишните първокласници в България се отчита намаляване на затлъстяването сред момчетата и задържане честотата на свръхтегло и затлъстяване при момичетата. Намалява затлъстяването във възрастта от 7 до 9 г от 18, 5 до 13,2 %, на 14-18-годишните от 7,9 на 5,6 %. В групата на 10-13 годишните показателите се запазват.

Какво представлява затлъстяването и какви опасности крие то за здравето на хората?

Медицинската статистика отдавна доказа, че детето със затлъстяване става възрастен индивид със затлъстяване и това не е само естетичен проблем за здравето на българската нация. Затлъстяването е хронично-метаболитно заболяване, което се дължи на прекомерно натрупване на мастна тъкан в организма поради дисбаланс между енергийния прием и енергийния разход. Това води до повишаване на теглото във времето. Лечението на затлъстяването е комплексно и няма универсален подход валиден за всички. При него участват специалисти от различни области, затова ролята на родителите и моделът на хранене в семейството са изключително важни за изграждане на здравословни хранителни навици от най-ранна възраст. В тази връзка не трябва да забравяме и физическата активност, защото ако детето е по цял де на чина, пред компютъра и телевизора, енергоразходът му е много нисък и дори прием на храна в препоръчителни количества, може да доведе до наднормено тегло.

Какви препоръки ще дадете на хората, които искат да преминат към по-здравословен начин на живот?

За улеснение при избора на храна, специалистите по хранене са разработили препоръки за здравословно хранене, които обхващат цялостното развитие на детето още от бременността, до кърмачетата и малки деца до деца от 3 до 7 г за ученици и възрастни.  На първо място трябва да се консумира пълноценна и разнообразна храна. Трябва да се храним редовно и с удоволствие, в приятна атмосфера и да се заделя достатъчно време за хранене. Да се консумират зърнени храни, които са важен източник на енергия да се предпочитат пълнозърнести хлябове и пълнозърнести продукти. Ежедневно да се консумират над 400 грама разнообразни зеленчуци и плодове, като е за предпочитане те да бъдат сурови. Млякото и млечните продукти да са със ниско съдържание на мазнини и сол. Добре е да се консумират постни меса и те често да се заменят с риба или птиче месо или бобов вид храни. Ограничавайте общо приемът на мазнини особено на животинските. При готвене животинските мазнини е добре да се заместват с растителни масла, но и те да са в умерени количества. Трябва да се ограничи приема на захар и сладкарски продукти и да се избягва консумацията на безалкохолни напитки, съдържащи захар. Доказано е, че при консумация на едно безалкохолно всеки ден за период от 1 година, теглото на човекът се увеличава със 7 кг. Добре е да се намали употребата на сол и солени храни. Съветът е да не се консумира алкохол, но ако се пие, дневният прием да не надвишава умереното количество, което означава 1 бира, 1 чаша вино или 50 мл концентрирана алкохолна напитка. Поддържайте здравословно тегло и бъдете физически активни всеки ден поне по 60 минути, което може да се изрази и в бързо ходене. Приемайте ежедневно достатъчно вода. Приготвяйте и съхранявайте храната така, че да се запази нейното качество и безопасност.

Има ли хора, които въпреки многото изкушения в търговската мрежа в днешно време, предпочитат здравословния начин на живот?

Въпреки негативните тенденции, напоследък все повече хора прегръщат идеята за здравословното хранене и предават това и на децата си. Има родители, които сами прилагат в къщи принципите и следят с какво се хранят децата извън семейството. Наближава лятото и с него сезонът на диетите. Много хора се впускат в различни ограничения по отношение на храненето. Трябва да се знае, че много килограми не се свалят лесно и бързо. Много хора започват различни диети, които понякога стигат до крайности и изтощават организма. Рязкото ограничение в храненето е съпътствано с дефицит на много вещества, витамини и минерали, намалява работоспособността, създава условия за стомашно-чревни проблеми и анемия. Много често се стига до така наречения йо-йо ефект, защото след строгата диета настъпва компенсаторен глад и прекомерно хранене. При някои момичета и жени се стига и до нарушения в хранителното поведение като анорексия, която може да е дори и с фатален край. Ако все пак решите да се приложат диети, то постепенното намаляване на големината на порцията е добро начало. Необходимо е да се изключат всички излишни захари, които носят само празни калории, да се намалят мазнините, да се включат повече зеленчуци и сурови плодове. Ефективен начин е т. нар. прекъснато полугладуване, които дава добър и бърз ефект. При него се приемат основно плодове и зеленчуци, плодови и зеленчукови сокове, чай, айран с енергийна стойност до 500 килокалории при жените и 600 килокалории при мъжете дневно. Подобен режим много сериозно повлиява килограмите. Добре ще е обаче здравословното хранене и физическата активност да станат начин на живот, а само временен режим. Всичко това не е лесно за повече хора затова и затлъстяването и сериозен проблем в световен мащаб.

Източник: "Фокус"

Етикети:
снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg
Валя Радева, консултант по хранене: Моделът на хранене в семейството е изключително важен за изграждане на здравословни хранителни навици от най-ранна възраст
21.05.2019 | 15:43
1558
снимка: teacher.bg

Интервю с консултантът по хранене и здравен експерт в Регионалната здравна инспекция – Смолян по повод Европейския ден за борба със затлъстяването.

Госпожо Радева, на 19 май отбелязваме Европейският ден за борба със затлъстяването. Колко тревожни са данните с този проблем в Европа?

Европейският ден за борба със затлъстяването се провежда ежегодно от 2010 г и е учреден с цел намаляване на глобалното нарастване на хората с наднормено тегло и затлъстяване. Затлъстяването е състояние, което се отразява на цялостното здраве и влошава качеството на живота ни. Според данни на Световната здрава асоциация, едно от всеки три деца в училищна възраст в Европа страда от наднормено тегло или затлъстяване. Над 60 % от децата преди пубертета са с отклонение в теглото си и прогнозата е да станат възрастни хора с наднормено тегло и затлъстяване. Европейската асоциация за изследване на затлъстяването е установила, че между 30 и 70 % от населението над 18-годишна възраст в държавите от ЕС страдат от наднормено тегло, а между 10 и 30 % са със затлъстяване, което до 2030 г се очаква да засегне повече от половината от населението в Европа.

 Къде се намира България в тази статистика?

Приблизително 1,5 милиона от българите са със свръхнаднормено тегло, а страна ни е на едно от водещите места по честотата на затлъстяването в детска възраст. При национално проучване през 2011 г е установено, че 5 % от децата от 1 до 4-годишна възраст са със затлъстяване, а 30 % от децата от 5 до 18 години са с наднормено тегло, като 10,3 % от тях са със затлъстяване. Запазва се тенденцията свръхтеглото и затлъстяването сред учениците значително да се увеличават. При аналогично проучване проведено през 2014 г за първи път при 7-годишните първокласници в България се отчита намаляване на затлъстяването сред момчетата и задържане честотата на свръхтегло и затлъстяване при момичетата. Намалява затлъстяването във възрастта от 7 до 9 г от 18, 5 до 13,2 %, на 14-18-годишните от 7,9 на 5,6 %. В групата на 10-13 годишните показателите се запазват.

Какво представлява затлъстяването и какви опасности крие то за здравето на хората?

Медицинската статистика отдавна доказа, че детето със затлъстяване става възрастен индивид със затлъстяване и това не е само естетичен проблем за здравето на българската нация. Затлъстяването е хронично-метаболитно заболяване, което се дължи на прекомерно натрупване на мастна тъкан в организма поради дисбаланс между енергийния прием и енергийния разход. Това води до повишаване на теглото във времето. Лечението на затлъстяването е комплексно и няма универсален подход валиден за всички. При него участват специалисти от различни области, затова ролята на родителите и моделът на хранене в семейството са изключително важни за изграждане на здравословни хранителни навици от най-ранна възраст. В тази връзка не трябва да забравяме и физическата активност, защото ако детето е по цял де на чина, пред компютъра и телевизора, енергоразходът му е много нисък и дори прием на храна в препоръчителни количества, може да доведе до наднормено тегло.

Какви препоръки ще дадете на хората, които искат да преминат към по-здравословен начин на живот?

За улеснение при избора на храна, специалистите по хранене са разработили препоръки за здравословно хранене, които обхващат цялостното развитие на детето още от бременността, до кърмачетата и малки деца до деца от 3 до 7 г за ученици и възрастни.  На първо място трябва да се консумира пълноценна и разнообразна храна. Трябва да се храним редовно и с удоволствие, в приятна атмосфера и да се заделя достатъчно време за хранене. Да се консумират зърнени храни, които са важен източник на енергия да се предпочитат пълнозърнести хлябове и пълнозърнести продукти. Ежедневно да се консумират над 400 грама разнообразни зеленчуци и плодове, като е за предпочитане те да бъдат сурови. Млякото и млечните продукти да са със ниско съдържание на мазнини и сол. Добре е да се консумират постни меса и те често да се заменят с риба или птиче месо или бобов вид храни. Ограничавайте общо приемът на мазнини особено на животинските. При готвене животинските мазнини е добре да се заместват с растителни масла, но и те да са в умерени количества. Трябва да се ограничи приема на захар и сладкарски продукти и да се избягва консумацията на безалкохолни напитки, съдържащи захар. Доказано е, че при консумация на едно безалкохолно всеки ден за период от 1 година, теглото на човекът се увеличава със 7 кг. Добре е да се намали употребата на сол и солени храни. Съветът е да не се консумира алкохол, но ако се пие, дневният прием да не надвишава умереното количество, което означава 1 бира, 1 чаша вино или 50 мл концентрирана алкохолна напитка. Поддържайте здравословно тегло и бъдете физически активни всеки ден поне по 60 минути, което може да се изрази и в бързо ходене. Приемайте ежедневно достатъчно вода. Приготвяйте и съхранявайте храната така, че да се запази нейното качество и безопасност.

Има ли хора, които въпреки многото изкушения в търговската мрежа в днешно време, предпочитат здравословния начин на живот?

Въпреки негативните тенденции, напоследък все повече хора прегръщат идеята за здравословното хранене и предават това и на децата си. Има родители, които сами прилагат в къщи принципите и следят с какво се хранят децата извън семейството. Наближава лятото и с него сезонът на диетите. Много хора се впускат в различни ограничения по отношение на храненето. Трябва да се знае, че много килограми не се свалят лесно и бързо. Много хора започват различни диети, които понякога стигат до крайности и изтощават организма. Рязкото ограничение в храненето е съпътствано с дефицит на много вещества, витамини и минерали, намалява работоспособността, създава условия за стомашно-чревни проблеми и анемия. Много често се стига до така наречения йо-йо ефект, защото след строгата диета настъпва компенсаторен глад и прекомерно хранене. При някои момичета и жени се стига и до нарушения в хранителното поведение като анорексия, която може да е дори и с фатален край. Ако все пак решите да се приложат диети, то постепенното намаляване на големината на порцията е добро начало. Необходимо е да се изключат всички излишни захари, които носят само празни калории, да се намалят мазнините, да се включат повече зеленчуци и сурови плодове. Ефективен начин е т. нар. прекъснато полугладуване, които дава добър и бърз ефект. При него се приемат основно плодове и зеленчуци, плодови и зеленчукови сокове, чай, айран с енергийна стойност до 500 килокалории при жените и 600 килокалории при мъжете дневно. Подобен режим много сериозно повлиява килограмите. Добре ще е обаче здравословното хранене и физическата активност да станат начин на живот, а само временен режим. Всичко това не е лесно за повече хора затова и затлъстяването и сериозен проблем в световен мащаб.

Източник: "Фокус"





Последни новини
Покана по случай Хатим – Курбан
Пехливанов обвини Бояджиев, че е наследил близо 7 млн. общински дълг
Много глупости и малко хора на откриването на празника на Рудозем
Между мелодиите в религията и дисонансите в интерпретацията им – откровено с Нихат Адемов
Поздравление от общинският ръководител на ПП „ГЕРБ“ - Рудозем по случай Курбан Байрям
ПОЗДРАВЛЕНИЕ ОТ ОБЛАСТНИЯ УПРАВИТЕЛ ПО СЛУЧАЙ КУРБАН БАЙРАМ 2019
Безплатен лунапарк ще има на 12 август за всички малчугани от Рудозем
Безплатни профилактични прегледи ще има днес и утре в сградата на МБАЛ Рудозем
ОБЯВА ЗА ОБЩИНСКО НОМИНАЦИОННО СЪБРАНИЕ НА ПП ГЕРБ - РУДОЗЕМ ЗА МЕСТНИ ИЗБОРИ 2019
ПРАЗНИЧНА ПРОГРАМА ПО СЛУЧАЙ ПРАЗНИКА НА ГРАД РУДОЗЕМ 2019 ГОДИНА