Митко Младенов: Ще направим всичко възможно да имаме болница
Публикувана на: 03.02.2012 | 18:19
1966 прочитания
"Ще направим всичко възможно да имаме болница", заяви председателят на ОбС-Рудозем Митко Младенов в интервю за в. "Отзвук".
Г-н Младенов, ще успее ли ОбС – Рудозем, този мандат да работи нормално?
Мисля, че ще успеем. Това беше и целта ни по време на изборите. Ще отстояваме с всички сили и средства да го направим. Уверени сме, че ще се справим, защото имаме болшинство в Общинския съвет. Освен това смятаме да работим с всички политически групи и засега повечето решения, които приемаме, се вземат единодушно. Едно от първите решения беше да приемем структурата на общинската администрация и то вече влезе в сила. Следващото, което сме обещали, е да направим така, че да имаме една работеща администрация.
Направихте ли промени в структурата?
Общо взето запазихме числеността. Мнението както на кмета, така и на ОбС е, че няма да има чистки в администрацията. Даваме възможност на всеки служител да покаже, че може да работи. Тези, които работят добросъвестно и си изпълняват задълженията, ще останат. Но ще се разделим с тези, които не отговарят на това изискване. Желанието ни е всеки гражданин да бъде обслужен точно, компетентно, бързо и вежливо. А ще прибегнете ли до 15%-тно съкращение, както поиска министър Дянков? Не, защото не сме длъжни. Това е препоръка по преценка на общините. Ние преценихме, че структурата в нашата администрация е оптимална и на този етап не е необходимо да има съкращения.
Какво предстои да направите?
На първо място предстои да приемем план за работа на Общинския съвет, какъвто нямаше през последните две години. Той ни е необходим, за да може всичко да е ясно, заседанията да са планувани и да са прозрачни. Предстои да се изготви и програма за управление през мандата, която ще даде визията ни и какво смятаме да променим в общината. Другата голяма и основна задача е разглеждане и приемане на бюджета за тази година. В момента тече публичното му обсъждане. До края на месеца да бъде внесен в Общинския съвет да се разгледа в комисиите. Този кръг от въпроси, които предстоят, са кардинални и ни дават политиката и визията през тази година.
Каква беше причината да не сработи ОбС в предходния мандат, стигна се до освобождаването Ви като председател, водеха се дела, а общината работеше без бюджет?
Противоречията основно бяха между бившия кмет и политическите сили в Общинския съвет. Те се изродиха до такива размери, че кметът две години не присъства на заседания, общината работеше без бюджет. Не знам да има други общини, които да са изпадали в такава ситуация.
Едно от първите решения, които приехте сега, бе да сезирате Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и Окръжна прокуратура за нарушения, извършени в общината. Спонтанно ли бе прието или е обмисляно?
Още по време на предизборната кампания обещахме, че ще направим пълна финансова ревизия, за да знаем откъде тръгваме и да кажем на хората докъде искаме да стигнем. Трябва да разберем точно и ясно как са харчени нашите пари през последните години. Законно или незаконосъобразно е било. В случая Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция са органите, които могат да отговорят на тези въпроси. По наше предложение кметът Румен Пехливанов възложи вътрешна финансова проверка и, меко казано, се натъкнахме на доста “интересни” проблеми и нарушения. Кметът запозна Общинския съвет с данните, тъй като стана разнобой по време на заседанието. Бившият градоначалник Николай Бояджиев, който е сега общински съветник, отрече някои неща, а документите в администрацията показваха друго. Затова решихме да се сезират органите, които имат право да проверят финансите на общината и да кажат кой е крив и кой прав. Това бе подкрепено и от самия Николай Бояджиев.
Изпратихте ли вече сигналите?
Изпратихме сигнала до АДФИ. Когато агенцията направи одита и ако констатира нарушения, ще сезира прокуратурата. Такава е практиката. Какви други проблеми има в общината? Проблемите в малките общини са много и повечето от тях са от това, че не разполагат със средства. Собствените приходи в Рудозем са ограничени поради малкото работещи предприятия. Затова общината не може да разгърне по-голяма строителна програма, да отдели средства за благоустрояване, осветление и пр. Плановете ни основно са да се засили звеното по изготвяне на проекти и с помощта на европейското финансиране да привлечем нужния ресурс, за да решим жизнено важните проблеми.
Как се справяте със снегопочистването?
Станаха някои недоразумения още след първите обилни снеговалежи. Причината е, че конкурсите бяха проведени от предишното ръководство на общината, а договорите с избраните изпълнители трябваше да се подпишат от настоящето. С някои от тях проведохме разговори заради доста високите цени и успяхме да ги коригираме. Оказа се, че фирмите си мислеха, че ще продължат да не работят и да получават безконтролно пари от общината.
Видях, че дори и главната улица не е изчистена?
Да, така е. Това стана заради неизпълнение на задълженията от страна на снегопочистващата фирма. Наложи се да започне тотален контрол от страна на общинската администрация, но положението вече бе изпуснато.
Как ги контролирате?
Всяка фирма се контролира постоянно как изпълнява договора с общината и дали се почиства навреме. Подписват се само толкова машиносмени, колкото реално е извършената работа.
От няколко години болницата в града не работи, какво ще направите по въпроса, все пак Общинският съвет е принципал на здравното заведение?
Болницата е един от най-големите проблеми в общината. Ще търсим решение за нея. Няма да бъде лесно и от един път. Идеята е първоначално да започне да функционира звено за долекарска помощ, впоследствие да се направи стационар с десетина легла. И така постепенно да я съживим. Такива са ни намеренията. Проучваме опита на други общини. Ще направим всичко възможно да има болница в Рудозем.
Какви са задълженията й?
Натрупаните дългове са около 190 хил. лева и те са от няколко години. До март месец ще ни бъде представен годишният финансов отчет и тогава ще знаем действителното положение.
Не сте ли длъжни да обявите несъстоятелност на лечебното заведение при наличие на такива задължения?
Не е необходимо. Ако тръгнем по тази процедура за несъстоятелност, ще трябва да ликвидираме болницата. Все пак тя има лиценз за извършване на здравна дейност. Пази ли се този лиценз? Да, запазен е и това е големият проблем, защото ако не наситим болницата с някаква дейност, ще го загубим.
А техниката в изправност ли е?
Да, може да се ползва. Но най-трудното в тази ситуация ще бъде да върнем лекарите, които се изнесоха към други болници.
От това, което казахте, излиза, че при всички положения ще запазите болницата?
Такива са ни намеренията. Искаме да имаме болница в Рудозем. Може да не е МБАЛ, а ДКЦ, но трябва да я има. Не е нормално хората да бият път до Смолян за един елементарен преглед, който може и в Рудозем да се направи.
А ще спасите ли общинската фирма “Прогрес строй”, за която бе поискана ликвидация?
Може да се каже, че почти сме спасили общинската фирма. Имаме договорка с фирмата-кредитор “ИСА 2000” и делото е спряно на този етап. “Прогрес строй” работи и се очаква съвсем наскоро да подпишем споразумение за разсрочено плащане.
След изборите усеща ли се напрежение в общината?
Напрежението спадна, даже може да се каже, че се повиши малко настроението. Това, което искахме да направим и ще го направим твърдо, е едно открито, демократично управление с лице към хората. Напролет тръгваме по населените места, за да разберем какви са проблемите. Не трябва това да се прави само преди избори, трябва да сме близо до хората постоянно.
Източник: "Отзвук", Снимка: "Рудозем днес"