Румен Пехливанов: Просрочията са ни като воденичен камък

Г-н Пехливанов, защо възлагате с поръчка доставките на ток и вода, при положение, че нямате избор от доставчици?

Законът за обществените поръчки ни задължава да го направим, когато годишните ни разходи надхвърлят минималния праг за услуги и доставки над 20 000 лв. И тъй като ние ги надхвърляме и за електроенергия, и за вода, провеждаме процедура, която обаче е по-опростена от стандартната. Сключваме договор естествено с единствения възможен доставчик. За водата – с “ВиК” – Смолян, и за електроенергия – с ЕВН.

Но нали са монополисти?

Нищо, че са монополисти – пак се провежда възлагане, просто така е разписан законът. Не може като битовите потребители да си платиш за месечно изразходената вода. Всеки частен абонат след присъединяването си към “ВиК” и ЕВН сключва договор. По закон обаче ние не можем да сключваме безсрочни договори. Вярно е, че отнема енергия и време на служителите, още повече, че цената на електроенергията и цената на водата се определят от ДКЕВР. Но аз се старая да спазвам закона. Твърдя, че в екипа ми работи един от най-добрите експерти по Закона за обществените поръчки – Красимира Боюклиева. Тя ми е предложила вариант, по който да изпълним законовото разпореждане. Провели сме поръчките, сключили сме договорите.

А според Вас не е ли тази процедура напълно излишна?

Според мен няма нужда да се провеждат такива поръчки, но сме длъжни да спазим закона, въпреки че става въпрос за монополисти на пазара. Не сте ли обсъждали тези проблеми с колегите си от НСОРБ? Аз досега не съм участвал в заседание на НСОРБ, чиито ръководни органи бяха сформирани съвсем отскоро. Вероятно това ще бъде коментар по този въпрос на заседание на сдружението. Но имаме далеч по-тежки и важни казуси.

Кои?

Че трябва да има диференциране на средствата за снегопочистване, защото зимата е различно тежка в различните региони на България. Трябва да има обективни критерии, а не – толкова лева на километър. Има зими, в които снеговалежите са много малко, температурите не падат толкова ниско, но миналата зима например на нас ни останаха 120 000 лева неразплатени. И бяхме пред дилемата – да спрем да чистим и да затворим пътищата или да трупаме дълг. Ние направихме второто, както и много други общини в България. Сега тази сума виси на общината.

Сега как ще възложите зимното поддържане?

След няколко дни имаме конкурс.

И има ли кандидати?

Има, да. Много от фирмите казват – като фактурираме и ни е разписана фактурата, ние рано или късно ще си получим парите. Вероятност да фалира една община не съществува. Може би затова поемат тези рискове.

По финансов рейтинг до края на юни миналата година сте били на 208-мо място, а тази година сте на 261-во. На какво се дължи?

Още февруари месец информирах Общинския съвет за реалното финансово състояние на общината към датата, на която аз съм станал кмет. Между 30 юни миналата година и 3 октомври, когато положих клетва, са се случили няколко много интересни неща. Актувани и фактурирани са строителни обекти, за които няма осигурено финансиране. Незабавно след фактурирането фирмите са завели дела. Общината не е възразила в срок срещу тези искове и фирмите са ни осъдили. Междувременно са се появили още много неразплатени разходи, които стават и просрочени. Това е причината да се сринем до 261-во място от общо 264 общини. Твърдя, че от началото на този мандат, въпреки ниската събираемост в определени месеци, поддържаме добра финансова дисциплина. Стремим се да не правим разходи повече от минимално необходимите, да се побираме в рамките на приходите. Но тези стари задължения си висят.

Как приемате тази оценка за общината?

Съвсем обективна е, не я протестирам. Друг е въпросът кой и защо не е взел отношение тогава, когато е правил разходи без осигурено финансиране. Аз неколкократно съм алармирал в предишния мандат прокуратурата, сметната палата, но резултат нямаше. Сега вървят няколко проверки, които не бих желал да коментирам докато не излязат с резултати. Но фактите са такива – фирмите са ни осъдили и това е станало след 30-ти юни и преди моето встъпване като кмет. Те са актували разходите си, фактурирали са ги, завели са делата и общината не е реагирала. Вследствие на което, малко след като станах кмет, дойдоха съдебни решения. Само един обект от тях е за 562 000 лева.

За какви суми имате присъди?

С тези, за които са ни завели дела, и с тези, за които са ни информирали с нотариална покана, че започват съдебни действия – далеч надхвърлят сумата от 2 млн. лв. Просрочените задължения са ни 1 800 000 лв. Не трупаме нови. В рамките на месец, ако се натрупат 10-15-20 000 лева, в следващия месец се разплащат. Това за една община въобще не е проблем. Проблем са ни тези стари просрочия. Те са ни като воденичен камък.

Искате да кажете, че заради това наследство не може да развиете капацитета на екипа си?

Категорично. Аз по дела съм похарчил 40 000 лева – държавни такси, адвокатски хонорари и т.н. Това отнема време, енергия, средства. Блокират се възможностите за маневриране, защото в началото на мандата бяхме със запорирани сметки около 2-3 седмици. Наложи ми се да подпиша извънсъдебни споразумения с погасителни планове. Със средствата за годината стари неща ли да разплащаш по погасителен план, или да правиш нещо ново!? И става два пъти по-трудно. Искам да подчертая, че в началото на мандата на моя предшественик община Рудозем беше на нула с просрочените задължения и имаше 800 000 лева в сметката. След края на неговия мандат аз наследих приблизително 4 млн .лв. дефицит.

Как може да се определи това като управление?

Безумно и престъпно. Това са двете определения, които давам.

Правен ли е одит от Сметната палата или от АДФИ?

От АДФИ има констатация по отношение на един проект. Констатирани са нарушения, заради които МРРБ поиска да им върнем 8 000 лева и им ги върнахме. Това е заради несвършени, но актувани строително-монтажни работи. От Сметната палата оформят в момента одитен доклад за 2011 г. Смея да твърдя, че големите борчове на общината са натрупани в периода 2008-2009 г. В 2010 и 2011 са фактурирани част от тях. Но реално всичко това е започнало много по-рано.

Смятате, че докладът няма да покаже обективното състояние на бюджета?

Категорично.

Нямате ли правомощия да изискате пълна проверка на 4-те години, без документи как ще докажете на хората причината за бавното развитие на общината?

Твърдя, че въпреки всичко общината ни се развива много добре. Аз наследих 4 проекта на обща стойност приблизително 4,5 млн. лв., които бяха блокирани, без никакъв шанс да бъдат завършени. Министерство на околната среда и водите ни поискаха обратно платените дотогава 2 200 000 лв. На нула беше равен шансът да се довърши този проект по Програма за развитие на селските райони. Спрени бяха и още два други по-малки проекта. Към днешна дата вече сме се разплатили и внасяме окончателни отчети по всичките. Успяхме да ги завършим успешно. В рамките на 8 месеца направихме чудеса от храброст и демонстрирахме такава гъвкавост, която трудно може да се очаква в това финансово състояние. Направихме нови проекти и ги внесохме. В момента очакваме оценки по тях.

Те на каква обща стойност са?

Новите проекти са на стойност около 29 000 000 лева. Надявам се поне някои от тях да получат одобрение. Въпреки че всички са важни за общината и ще е изключително добре, ако ги одобрят всичките. Но само някой от тях да бъде финансиран, пак ще сме доволни, защото за 8-9 месеца да раздвижиш всички стари блокирани проекти, да ги финализираш успешно, да намериш финансов ресурс, за да ги разплатиш и и да управляваш добре останалия финансов ресурс, да успееш да направиш нови проекти за близо 30 милиона – за мен това е показател за ефективна работа на екипа. Никой не си гледа часовника дали вече е 5 часа, за да си тръгне. Никой не гледа дали е събота или неделя. Работи се на изключително високи обороти и аз съм изключително доволен. Не търсите ли в такъв случай възможности да ги стимулирате, защото по Кодекс на труда те са на 8-часов работен ден и 5 дни в седмицата? Никого не съм задължил, но всички разбират, че имаме шансове да вървим напред само ако бързо работим. Намирам достатъчно възможности да ги стимулирам. Така че хората ми са доволни от начина, по който се работи в администрацията, с едно-две изключения, но там недоволството е взаимно. Аз съм дал шанс на всички и никого не съм освободил по други причини, освен ако не може да се справи със задачите.

"Отзвук"


снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg
Румен Пехливанов: Просрочията са ни като воденичен камък
15.09.2012 | 23:12
2993
снимка: teacher.bg

Г-н Пехливанов, защо възлагате с поръчка доставките на ток и вода, при положение, че нямате избор от доставчици?

Законът за обществените поръчки ни задължава да го направим, когато годишните ни разходи надхвърлят минималния праг за услуги и доставки над 20 000 лв. И тъй като ние ги надхвърляме и за електроенергия, и за вода, провеждаме процедура, която обаче е по-опростена от стандартната. Сключваме договор естествено с единствения възможен доставчик. За водата – с “ВиК” – Смолян, и за електроенергия – с ЕВН.

Но нали са монополисти?

Нищо, че са монополисти – пак се провежда възлагане, просто така е разписан законът. Не може като битовите потребители да си платиш за месечно изразходената вода. Всеки частен абонат след присъединяването си към “ВиК” и ЕВН сключва договор. По закон обаче ние не можем да сключваме безсрочни договори. Вярно е, че отнема енергия и време на служителите, още повече, че цената на електроенергията и цената на водата се определят от ДКЕВР. Но аз се старая да спазвам закона. Твърдя, че в екипа ми работи един от най-добрите експерти по Закона за обществените поръчки – Красимира Боюклиева. Тя ми е предложила вариант, по който да изпълним законовото разпореждане. Провели сме поръчките, сключили сме договорите.

А според Вас не е ли тази процедура напълно излишна?

Според мен няма нужда да се провеждат такива поръчки, но сме длъжни да спазим закона, въпреки че става въпрос за монополисти на пазара. Не сте ли обсъждали тези проблеми с колегите си от НСОРБ? Аз досега не съм участвал в заседание на НСОРБ, чиито ръководни органи бяха сформирани съвсем отскоро. Вероятно това ще бъде коментар по този въпрос на заседание на сдружението. Но имаме далеч по-тежки и важни казуси.

Кои?

Че трябва да има диференциране на средствата за снегопочистване, защото зимата е различно тежка в различните региони на България. Трябва да има обективни критерии, а не – толкова лева на километър. Има зими, в които снеговалежите са много малко, температурите не падат толкова ниско, но миналата зима например на нас ни останаха 120 000 лева неразплатени. И бяхме пред дилемата – да спрем да чистим и да затворим пътищата или да трупаме дълг. Ние направихме второто, както и много други общини в България. Сега тази сума виси на общината.

Сега как ще възложите зимното поддържане?

След няколко дни имаме конкурс.

И има ли кандидати?

Има, да. Много от фирмите казват – като фактурираме и ни е разписана фактурата, ние рано или късно ще си получим парите. Вероятност да фалира една община не съществува. Може би затова поемат тези рискове.

По финансов рейтинг до края на юни миналата година сте били на 208-мо място, а тази година сте на 261-во. На какво се дължи?

Още февруари месец информирах Общинския съвет за реалното финансово състояние на общината към датата, на която аз съм станал кмет. Между 30 юни миналата година и 3 октомври, когато положих клетва, са се случили няколко много интересни неща. Актувани и фактурирани са строителни обекти, за които няма осигурено финансиране. Незабавно след фактурирането фирмите са завели дела. Общината не е възразила в срок срещу тези искове и фирмите са ни осъдили. Междувременно са се появили още много неразплатени разходи, които стават и просрочени. Това е причината да се сринем до 261-во място от общо 264 общини. Твърдя, че от началото на този мандат, въпреки ниската събираемост в определени месеци, поддържаме добра финансова дисциплина. Стремим се да не правим разходи повече от минимално необходимите, да се побираме в рамките на приходите. Но тези стари задължения си висят.

Как приемате тази оценка за общината?

Съвсем обективна е, не я протестирам. Друг е въпросът кой и защо не е взел отношение тогава, когато е правил разходи без осигурено финансиране. Аз неколкократно съм алармирал в предишния мандат прокуратурата, сметната палата, но резултат нямаше. Сега вървят няколко проверки, които не бих желал да коментирам докато не излязат с резултати. Но фактите са такива – фирмите са ни осъдили и това е станало след 30-ти юни и преди моето встъпване като кмет. Те са актували разходите си, фактурирали са ги, завели са делата и общината не е реагирала. Вследствие на което, малко след като станах кмет, дойдоха съдебни решения. Само един обект от тях е за 562 000 лева.

За какви суми имате присъди?

С тези, за които са ни завели дела, и с тези, за които са ни информирали с нотариална покана, че започват съдебни действия – далеч надхвърлят сумата от 2 млн. лв. Просрочените задължения са ни 1 800 000 лв. Не трупаме нови. В рамките на месец, ако се натрупат 10-15-20 000 лева, в следващия месец се разплащат. Това за една община въобще не е проблем. Проблем са ни тези стари просрочия. Те са ни като воденичен камък.

Искате да кажете, че заради това наследство не може да развиете капацитета на екипа си?

Категорично. Аз по дела съм похарчил 40 000 лева – държавни такси, адвокатски хонорари и т.н. Това отнема време, енергия, средства. Блокират се възможностите за маневриране, защото в началото на мандата бяхме със запорирани сметки около 2-3 седмици. Наложи ми се да подпиша извънсъдебни споразумения с погасителни планове. Със средствата за годината стари неща ли да разплащаш по погасителен план, или да правиш нещо ново!? И става два пъти по-трудно. Искам да подчертая, че в началото на мандата на моя предшественик община Рудозем беше на нула с просрочените задължения и имаше 800 000 лева в сметката. След края на неговия мандат аз наследих приблизително 4 млн .лв. дефицит.

Как може да се определи това като управление?

Безумно и престъпно. Това са двете определения, които давам.

Правен ли е одит от Сметната палата или от АДФИ?

От АДФИ има констатация по отношение на един проект. Констатирани са нарушения, заради които МРРБ поиска да им върнем 8 000 лева и им ги върнахме. Това е заради несвършени, но актувани строително-монтажни работи. От Сметната палата оформят в момента одитен доклад за 2011 г. Смея да твърдя, че големите борчове на общината са натрупани в периода 2008-2009 г. В 2010 и 2011 са фактурирани част от тях. Но реално всичко това е започнало много по-рано.

Смятате, че докладът няма да покаже обективното състояние на бюджета?

Категорично.

Нямате ли правомощия да изискате пълна проверка на 4-те години, без документи как ще докажете на хората причината за бавното развитие на общината?

Твърдя, че въпреки всичко общината ни се развива много добре. Аз наследих 4 проекта на обща стойност приблизително 4,5 млн. лв., които бяха блокирани, без никакъв шанс да бъдат завършени. Министерство на околната среда и водите ни поискаха обратно платените дотогава 2 200 000 лв. На нула беше равен шансът да се довърши този проект по Програма за развитие на селските райони. Спрени бяха и още два други по-малки проекта. Към днешна дата вече сме се разплатили и внасяме окончателни отчети по всичките. Успяхме да ги завършим успешно. В рамките на 8 месеца направихме чудеса от храброст и демонстрирахме такава гъвкавост, която трудно може да се очаква в това финансово състояние. Направихме нови проекти и ги внесохме. В момента очакваме оценки по тях.

Те на каква обща стойност са?

Новите проекти са на стойност около 29 000 000 лева. Надявам се поне някои от тях да получат одобрение. Въпреки че всички са важни за общината и ще е изключително добре, ако ги одобрят всичките. Но само някой от тях да бъде финансиран, пак ще сме доволни, защото за 8-9 месеца да раздвижиш всички стари блокирани проекти, да ги финализираш успешно, да намериш финансов ресурс, за да ги разплатиш и и да управляваш добре останалия финансов ресурс, да успееш да направиш нови проекти за близо 30 милиона – за мен това е показател за ефективна работа на екипа. Никой не си гледа часовника дали вече е 5 часа, за да си тръгне. Никой не гледа дали е събота или неделя. Работи се на изключително високи обороти и аз съм изключително доволен. Не търсите ли в такъв случай възможности да ги стимулирате, защото по Кодекс на труда те са на 8-часов работен ден и 5 дни в седмицата? Никого не съм задължил, но всички разбират, че имаме шансове да вървим напред само ако бързо работим. Намирам достатъчно възможности да ги стимулирам. Така че хората ми са доволни от начина, по който се работи в администрацията, с едно-две изключения, но там недоволството е взаимно. Аз съм дал шанс на всички и никого не съм освободил по други причини, освен ако не може да се справи със задачите.

"Отзвук"






Последни новини
Моторни масла: Любопитни факти
Оригинални турски килими - тенденции в дизайна
Най-мощните къртачи за ремонт
Мокасини на платформа - Класика с модерен привкус
Хокейният клуб в Чепинци - една приказка с тъжен край
Чепинските хокеисти участваха в турнира в село Баните
Как да изберете детски маратонки за момче за ежедневно носене?
БЕЗценна книга за историята на Чепинци излезе след 20-годишни проучвания
Със злато в три спорта завършва областният етап от Ученическите игри за СУ-Чепинци
Предимствата на купуването на суха храна за котки в големи опаковки