Внесената жалба против покачването на такса смет
ЧРЕЗ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГРАД РУДОЗЕМ
ДО
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
ГРАД СМОЛЯН
ЖАЛБА
от Хайри Фахриев Лошев, ЕГН
с адрес……………….., ул………………., община Рудозем, тел. ……………..
Срещу: Решение № 168/27.12.2012г. на Общински съвет Рудозем
УВАЖАЕМИ АДМИНИСТРАТИВНИ СЪДИИ,
Обжалвам Решение № 168/27.12.2012г. на Общински съвет Рудозем, взето с Протокол №17/27.12.2012г., с което е одобрена калкулация за 2013г. за разходите, необходими за обезпечаване на дейността по събиране, сметоизвозване и депониране на битовите отпадъци и е определен размера на такса битови отпадъци за 2013г. на територията на община Рудозем. С обжалваното Решение на Общински съвет Рудозем е направено изменение на Наредбата на Общински съвет Рудозем за определяне размера на местните данъци, такси и услуги на територията на община гр. Рудозем.
Считам, че обжалваното решение е постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила – отменително основание по чл.146 т.3 от АПК.
Редът за изработване на нормативни актове е регламентиран в Закона за нормативните актове – Глава ІІІ. Изработване на проекти на нормативни актове. Законодателят е постановил, че изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност (чл.26 ал.1 от ЗНА), като преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта (чл.26 ал.2 от ЗНА).
По силата на чл.28 ал.1-2 от ЗНА Проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган. Мотивите, съответно докладът, съдържат:
1. причините, които налагат приемането;
2. целите, които се поставят;
3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;
4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива;
5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
Разпоредбата на чл.28 ал.3 от същия закон е категорична, че проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно гореизброените изисквания, не се обсъжда от компетентния орган.
Изброените задължения на съставителя на проекта са императивно предвидени, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Неизпълнението, на което и да е от тях води до процесуално нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща неговата отмяна. Преди внасянето на докладната записка за изменение на наредбата в частта за определяне на размера на таксата битови отпадъци за 2013г. Община Рудозем не е изготвила мотиви със съдържанието по чл.28 ал.2 от ЗНА, вследствие на което естествено не е и публикувала такива на интернет страницата на Община Рудозем. Ето защо не може да се приеме, че проектът за изменение на Наредбата е обявен по смисъла на чл. 26, ал. 2 от ЗНА.
Нито от докладната записка, с която е внесен от Кмета на община Рудозем за разглеждане, нито от обсъжданията, направени на заседанието, се доказва, че е извършено обявяване на проект за нормативен акт, ведно с неговите мотиви, напротив – липсват каквито и да е данни, че такива въобще са били изработвани и че разглежданият в рамките на административното производство проект на решение (той дори не е оформен като проект за изменение на наредбата)е бил придружен от такива, включително и пред съгласувалите го общински комисии, както и при обсъждането му в откритото заседание на Общинския съвет на 27.12.2012г.
Предвид тези безспорни пропуски в нарушение на административнопроизводствените правила Общински съвет Рудозем е приел Решение № 168/27.12.2012г., при грубо неспазване на относимата правна уредба.
Общински съвет Рудозем е допуснал до обсъждане и дори е приел изменението на Наредбата на Общински съвет Рудозем за определяне размера на местните данъци, такси и услуги на територията на община гр. Рудозем чрез обжалваното решение, без да са представени предложение за изготвяне на проект, проект на оспорения административен акт с мотивите за приемане и изготвяне, както и да са взети мнения и становища на обществени органи и организации.
След като липсва огласяване на проекта на оспорения подзаконов акт, то липсва и разгласянето на мотивите към същия, от които да е видно какви са целите, причините които налагат приемането и очакваните финансови резултати. Само липсата на мотиви към проекта и неразгласяването на същите в сочения съгласно чл.26 от ЗНА срок е достатъчно сериозно процесуално нарушение по приемането на Решение № 168/27.12.2012г., водещ до неговата отмяна. Трайна и постоянна в това отношение е практиката на ВАС - Решение №6160 от 13.05.2008 по адм.д.14596/2008г. ІІ о-е., Решение № 4851 от 6.04.2011 г. на ВАС по адм. д. № 15716/2010 г., Решение № 4892 от 7.04.2011 г. на ВАС по адм. д. № 1107/2011 г. Това е така и при съобразяване с разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, приложима по силата на чл. 80 от АПК, която изрично и изчерпателно сочи съдържанието на мотивите към проекта за нормативен акт, а именно - причините, които налагат "приемането му, целите, които се поставят, финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива (а в разглежданата хипотеза са налице и очаквани финансови резултатr) и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз
Внасянето на предложението в заседанието на ОС-Рудозем с докладна записка на кмета, без да е обявяван проекта за изменение на Наредбата, както и без да е налице съответно предложение за изготвяне на такъв, без същият да е придружаван от законоустановените мотиви към него, е довело до ограничаване на възможностите за отправяне на предложения и становища от страна на заинтересованите лица, което е опорочило съществено процедурата по приемане на оспорения акт и е нарушило принципа на достъпност, публичност и прозрачност регламентиран в чл.12 от АПК и основно принципа на законност въведен с чл.4 от същия. Нарушено е и законовото изискване на заинтересованите лица да бъде осигурен най-малко 14-дневен срок за отправяне на предложения и становища.
Изложеното води несъмнено до извода за незаконосъобразност на обжалваната Наредбата на Общински съвет Рудозем за определяне размера на местните данъци, такси и услуги на територията на община гр. Рудозем в частта й, с която е изменена с Решение № 168/27.12.2012г., поради което моля да отмените обжалваното Решение, с което е допуснато изменението й.
УВАЖАЕМИ АДМИНИСТРАТИВНИ СЪДИИ,
Моля, като вземете предвид изложеното, да отмените изцяло Решение № 168/27.12.2012г. на Общински съвет Рудозем, взето с Протокол №17/27.12.2012г., с което е одобрена калкулация за 2013г. за разходите, необходими за обезпечаване на дейността по събиране, сметоизвозване и депониране на битовите отпадъци и е определен размера на такса битови отпадъци за 2013г. на територията на община Рудозем.
Моля да ми присъдите и направите по делото разноски.
Приложение: Документ за внесена държавна такса
15.03.2013г.
Град Рудозем С уважение:……………………
/Хайри Лошев/