Румен Пехливанов: Ще търся подкрепа от новото правителство за пътя Рудозем-Елидже

снимка: Смолян прес

"Ще търся подкрепа от новото правителство за пътя Рудозем-Елидже", категоричен е кметът на община Рудозем в интервю за "Смолян прес"

Господин Пехливанов пътят за Гърция продължава да стои затворен, а изгледи да се отвори скоро няма. Какви действия планирате в тази връзка?

- Така е, пътят продължава да е ключовият ни проблем. Ако се отвори, ситуацията в общината ще се промени коренно, а няма човек, който да не желае това. Като се ситуира новото правителство ще търся възможности, за да се отвори максимално бързо този път. Ще акцентирам на  наличието на спогодбата от 1995 г., по която България е изрядна, но гръцката страна е отворила само един пункт. Гръцкото правителство би следвало да направи сериозни усилия в тази посока, защото всички общини в региона ще усетят сериозен тласък в развитието си с отварянето на пътя – всички видяхме какво се случва в Златоград. Нашият път ще позволява движение на автобуси и товарен трафик, което предполага още по-голямо развитие на региона. От гръцка страна се оплакват, че при тях бизнесът и търговията запада, защото при нас е по-евтино, но от друга страна Северна Гърция никога не е била туристическа дестинация, а сега всичко е пълно с българи. Няма как от едни двустранни отношения да се търсят само ползите, които да вземеш, а да не се съгласиш и с останалото. Колкото сме по-отворени едни към други, толкова повече стандартите от двете страни на границата ще почнат да се изравняват в дългосрочен план.

Какво е състоянието на общината в момента? Дълго бяхте със запорирани сметки?

Все още сметките на общината са запорирани, както на общината, така и извън бюджетната сметка, по искане на една местна фирма, която ни е осъдила. Впоследствие и още една фирма ни осъди за 30 000 лв. от 2010 – 2011 г.  Задълженията са  основно за текущи ремонти. Това е втори запор, първия го наследих, беше към „ИСА 2000″. Тогава постигнахме споразумение за разсрочване. Като цяло огромен е проблемът със запорите, не можем да превеждаме средства за детските градини, имаме проблем с плащането на електрическата енергия, на горива. Все още не са ни спрели тока, но този месец ако не успеем да вдигнем запора на време и това може да стане. Събрали сме достатъчно средства да се разплатим, очакваме до една седмица да бъде вдигнат запорът.

Как вървят процедурите за възобновяването на работата по язовир „Пловдивци“? Кога да очакваме нов старт?
Според последните разговори, които водих в МРРБ, в момента върви преквалификацията от всички подали оферти фирми. Съставен е протокол кои продължават и е даден за утвърждаване в Световната банка. Процедурата е в много напреднал стадий. Разговорите в министерството водих миналата седмица. Би следвало от ходът на процедурите към края на август т.г. да има избран изпълнител. След това да започнат СМР. Голяма част от направеното, от първоначалното строителство се запазва. Ще бъде иззет  най-горният пласт на язовирната стена, ще се инжектират скатове, за да се заздрави с бетон, ще се довърши насипването на стената, както и изграждането на останалите съоръжения – пречиствателната станция за питейни води. Няма все още разписана ориентировъчна стойност, консорциумите ще предложат съответните цени. Максимално до две години ще сме готови за въвеждане в експлоатация. Очаква се поне 150 -200 души да бъдат заети с работа по обекта. Това е сериозна цифра за Рудозем, тъй като реалната ни безработица наближава 30%. Безработните са предимно младежи до 28 години и хора в предпенсионна възраст.

С какво може да се похвали общинска администрация?

С голям проект, който стартира.  Мина процедурата за избор на изпълнител за три четвъртокласни пътя. Стойността на проекта е 5 млн. и 135 хил. лв. Днес се отвориха тръжните документи, 4 фирми са подали документи. 50% от необходимите средства са вече по сметка на общината, така че нямаме притеснение относно изпълнението. Става въпрос за общо 5 километра и половина път. Това са три участъка връзки към бъдещия международен път: махала Дуревска – село Чепинци, село Рибница и село Борие. Надявам се тръжната процедура да приключи нормално и в рамките на около месец да имаме възможност да започнем реалната работа.

Какви средства сте привлекли от началото на мандата по европроекти в общината?
Наследих 5 проекта от началото на мандата за около 6 млн. лв. Те бяха блокирани и с никакви изгледи да се довършат. Грозеше ни да бъдат загубени парите, но ги довършихме успешно. Спечелихме и нови 14 проекта за общо около 13.5 млн. лв. В много напреднал етап е проектът за пълен воден цикъл на Рудозем, все още няма договор за финансиране.
Проектът е по програма „Околна среда“ и предвижда пълен воден цикъл на града с изключение на два от кварталите, където има изградена частично канализация, която е в сравнително добро състояние. Чакаме новото правителство, за да разберем съдбата на такива проекти, дали ще се подпишат договор в този планов период или след Нова година. Не сме само ние, 15 общини чакат като нас, от Смолянска област сме Рудозем и Златоград.
Имаме значим проект за 5 млн. лв. за спортни игрища и спортна зала в Рудозем. Тръжната процедура за избор на изпълнител по него е на 28-ми май.

Какво стана с одита на Сметната палата на общинската управа?

И в момента тече пореден одит на Сметната палата. Това е трета проверка на Сметната палата откакто съм кмет. Последната е заверка на баланса. Имат си констатации, дават препоръки, не нямам никакви притеснения.

Как върви работа на местния Общински съвет?

Общинският съвет работи в нормални отношения. В последния месец заради изборната кампания взеха решение да не провеждат заседания за да не се политизират дребни въпроси и проблеми.

Има ли буксуващи или проблемни проекти на общината?

Имахме трудности с проекта „Помощ за достоен живот в дома“. Получи се напрежение, защото проектът има фокус върху потребителите, които ще получават грижи, а много хора решиха, че фокусът пада на тези, които се грижат за тези потребители. Класираме на база документи и интервю хората, за да бъдат назначени. Агенцията за социално подпомагане изготвя оценки и класира потребителите. Проблеми се създадоха с това, че даден потребител иска конкретен човек да се грижи за него. Имаше парадокси, получаваме жалби от хора, които са посочили определени хора, които да ги обгрижват.  5-6 души възразиха сериозно. Получава се така, че хора които искат, не са класирани, защото не са отговаряли на критериите.  Сърдиха ни се, че едва ли не нарочно не сме класирали тези хора. Но ние сме спазили правилата на проекта, не става да искаш кметът да наруши правилата. Това е европейски проект. Когато някой има претенции, а е невъзможно да се изпълнят,  той има опцията да си наеме на частно дадения човек, защото няма как да влизам в противоречие с програмата и няма място за компромис с това. Въпреки че имаше такива твърдения. Възнаграждението е достатъчно добро – 450 лв. на 8 часа, затова наетите ще полагат грижи, на който им се предложи.
Общо 25 асистенти и помощници ще се грижат за 50 потребители по 4 часа при всеки от тях. Появиха се откази даден човек да му е асистент, така назначаваме следващия в списъка.

Открихте изложба по проекта на социалното предприятие. Казахте, че се гордеете с него…

Така е, гордея се с този проект. От тази програма ни дават за пример за работата на социалното предприятие и изложбата.То е направено по проект на общината за общо 255 хил. лв. по програма „Развитие на човешките ресурси“. Целта му е създаване на заетост на хора в неравностойно положение. В него са обхванати 19 души инвалиди, онкоболни, многодетни и самотни майки, повечето от които от години са без работа. По проекта те получават до юли т.г. 12 месеца минимална работна заплата. Плод на труда им е озеленяването на Рудозем и двете най-големи села-Чепинци и Елховец. Надяваме се след края на проекта техните изделия да се продават и хората да се самоиздържат, за да продължат да имат работа. Произведенията ще бъдат представяни за продажба на сайт, който в момента се подготвя. Подарил съм сувенирни и истински терлици, изработени от предприятието на гости на общината от Индонезия, Турция и Гърция, които са шокирани от възможностите на инвалидите. Тези сувенирни терлици са трудни за изработка, себестойността им е висока – чифт излиза по 5 лева, но са много красиви, много трудоемки и всички гости ги харесват, много са атрактивни.

Какво трябва да се промени, за да не потъват финансово малки общини като Рудозем?

Има много общини, които са в затруднено финансово положение, но при нас нещата са трагични, тъй като има много необезпечени договори. Изпълнени са такива за 3 млн. лв., но не са обезпечени с финансиране. Тепърва ще констатираме качеството им на изпълнение при приемането им. Проблемът е, че  насреща като няма осигурено финансиране, изпадаш като ситуация като нашата на запори. Ние се принудихме да вземем 2 млн. лв. кредит, въпреки сериозните настроения в ОбС. Благодаря на общинските съветници, защото имаше свършени неща от 2008 -2009 г. и фирмите ни водеха дела, ако не бяхме взели кредит, само съдебните разноски, които щяхме да платим бяха над 200 хил. лв. Лихвата, която щяхме да плащаме, щеше да е 12 и половина процента, а сега наполовина. Имаме двугодишна кредитна линия, до януари 2015 г. трябва да се погаси изцяло главницата. Взехме кредита, защото нямахме друг избор, опрени бяхме до стената. Фирмите нямат вина, но  трябва да има сериозен контрол върху кметовете да не се възлагат обществени поръчки, за които няма осигурен ресурс.

© Смолян прес
снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg снимка: teacher.bg
Румен Пехливанов: Ще търся подкрепа от новото правителство за пътя Рудозем-Елидже
22.05.2013 | 20:50
2376
снимка: teacher.bg

"Ще търся подкрепа от новото правителство за пътя Рудозем-Елидже", категоричен е кметът на община Рудозем в интервю за "Смолян прес"

Господин Пехливанов пътят за Гърция продължава да стои затворен, а изгледи да се отвори скоро няма. Какви действия планирате в тази връзка?

- Така е, пътят продължава да е ключовият ни проблем. Ако се отвори, ситуацията в общината ще се промени коренно, а няма човек, който да не желае това. Като се ситуира новото правителство ще търся възможности, за да се отвори максимално бързо този път. Ще акцентирам на  наличието на спогодбата от 1995 г., по която България е изрядна, но гръцката страна е отворила само един пункт. Гръцкото правителство би следвало да направи сериозни усилия в тази посока, защото всички общини в региона ще усетят сериозен тласък в развитието си с отварянето на пътя – всички видяхме какво се случва в Златоград. Нашият път ще позволява движение на автобуси и товарен трафик, което предполага още по-голямо развитие на региона. От гръцка страна се оплакват, че при тях бизнесът и търговията запада, защото при нас е по-евтино, но от друга страна Северна Гърция никога не е била туристическа дестинация, а сега всичко е пълно с българи. Няма как от едни двустранни отношения да се търсят само ползите, които да вземеш, а да не се съгласиш и с останалото. Колкото сме по-отворени едни към други, толкова повече стандартите от двете страни на границата ще почнат да се изравняват в дългосрочен план.

Какво е състоянието на общината в момента? Дълго бяхте със запорирани сметки?

Все още сметките на общината са запорирани, както на общината, така и извън бюджетната сметка, по искане на една местна фирма, която ни е осъдила. Впоследствие и още една фирма ни осъди за 30 000 лв. от 2010 – 2011 г.  Задълженията са  основно за текущи ремонти. Това е втори запор, първия го наследих, беше към „ИСА 2000″. Тогава постигнахме споразумение за разсрочване. Като цяло огромен е проблемът със запорите, не можем да превеждаме средства за детските градини, имаме проблем с плащането на електрическата енергия, на горива. Все още не са ни спрели тока, но този месец ако не успеем да вдигнем запора на време и това може да стане. Събрали сме достатъчно средства да се разплатим, очакваме до една седмица да бъде вдигнат запорът.

Как вървят процедурите за възобновяването на работата по язовир „Пловдивци“? Кога да очакваме нов старт?
Според последните разговори, които водих в МРРБ, в момента върви преквалификацията от всички подали оферти фирми. Съставен е протокол кои продължават и е даден за утвърждаване в Световната банка. Процедурата е в много напреднал стадий. Разговорите в министерството водих миналата седмица. Би следвало от ходът на процедурите към края на август т.г. да има избран изпълнител. След това да започнат СМР. Голяма част от направеното, от първоначалното строителство се запазва. Ще бъде иззет  най-горният пласт на язовирната стена, ще се инжектират скатове, за да се заздрави с бетон, ще се довърши насипването на стената, както и изграждането на останалите съоръжения – пречиствателната станция за питейни води. Няма все още разписана ориентировъчна стойност, консорциумите ще предложат съответните цени. Максимално до две години ще сме готови за въвеждане в експлоатация. Очаква се поне 150 -200 души да бъдат заети с работа по обекта. Това е сериозна цифра за Рудозем, тъй като реалната ни безработица наближава 30%. Безработните са предимно младежи до 28 години и хора в предпенсионна възраст.

С какво може да се похвали общинска администрация?

С голям проект, който стартира.  Мина процедурата за избор на изпълнител за три четвъртокласни пътя. Стойността на проекта е 5 млн. и 135 хил. лв. Днес се отвориха тръжните документи, 4 фирми са подали документи. 50% от необходимите средства са вече по сметка на общината, така че нямаме притеснение относно изпълнението. Става въпрос за общо 5 километра и половина път. Това са три участъка връзки към бъдещия международен път: махала Дуревска – село Чепинци, село Рибница и село Борие. Надявам се тръжната процедура да приключи нормално и в рамките на около месец да имаме възможност да започнем реалната работа.

Какви средства сте привлекли от началото на мандата по европроекти в общината?
Наследих 5 проекта от началото на мандата за около 6 млн. лв. Те бяха блокирани и с никакви изгледи да се довършат. Грозеше ни да бъдат загубени парите, но ги довършихме успешно. Спечелихме и нови 14 проекта за общо около 13.5 млн. лв. В много напреднал етап е проектът за пълен воден цикъл на Рудозем, все още няма договор за финансиране.
Проектът е по програма „Околна среда“ и предвижда пълен воден цикъл на града с изключение на два от кварталите, където има изградена частично канализация, която е в сравнително добро състояние. Чакаме новото правителство, за да разберем съдбата на такива проекти, дали ще се подпишат договор в този планов период или след Нова година. Не сме само ние, 15 общини чакат като нас, от Смолянска област сме Рудозем и Златоград.
Имаме значим проект за 5 млн. лв. за спортни игрища и спортна зала в Рудозем. Тръжната процедура за избор на изпълнител по него е на 28-ми май.

Какво стана с одита на Сметната палата на общинската управа?

И в момента тече пореден одит на Сметната палата. Това е трета проверка на Сметната палата откакто съм кмет. Последната е заверка на баланса. Имат си констатации, дават препоръки, не нямам никакви притеснения.

Как върви работа на местния Общински съвет?

Общинският съвет работи в нормални отношения. В последния месец заради изборната кампания взеха решение да не провеждат заседания за да не се политизират дребни въпроси и проблеми.

Има ли буксуващи или проблемни проекти на общината?

Имахме трудности с проекта „Помощ за достоен живот в дома“. Получи се напрежение, защото проектът има фокус върху потребителите, които ще получават грижи, а много хора решиха, че фокусът пада на тези, които се грижат за тези потребители. Класираме на база документи и интервю хората, за да бъдат назначени. Агенцията за социално подпомагане изготвя оценки и класира потребителите. Проблеми се създадоха с това, че даден потребител иска конкретен човек да се грижи за него. Имаше парадокси, получаваме жалби от хора, които са посочили определени хора, които да ги обгрижват.  5-6 души възразиха сериозно. Получава се така, че хора които искат, не са класирани, защото не са отговаряли на критериите.  Сърдиха ни се, че едва ли не нарочно не сме класирали тези хора. Но ние сме спазили правилата на проекта, не става да искаш кметът да наруши правилата. Това е европейски проект. Когато някой има претенции, а е невъзможно да се изпълнят,  той има опцията да си наеме на частно дадения човек, защото няма как да влизам в противоречие с програмата и няма място за компромис с това. Въпреки че имаше такива твърдения. Възнаграждението е достатъчно добро – 450 лв. на 8 часа, затова наетите ще полагат грижи, на който им се предложи.
Общо 25 асистенти и помощници ще се грижат за 50 потребители по 4 часа при всеки от тях. Появиха се откази даден човек да му е асистент, така назначаваме следващия в списъка.

Открихте изложба по проекта на социалното предприятие. Казахте, че се гордеете с него…

Така е, гордея се с този проект. От тази програма ни дават за пример за работата на социалното предприятие и изложбата.То е направено по проект на общината за общо 255 хил. лв. по програма „Развитие на човешките ресурси“. Целта му е създаване на заетост на хора в неравностойно положение. В него са обхванати 19 души инвалиди, онкоболни, многодетни и самотни майки, повечето от които от години са без работа. По проекта те получават до юли т.г. 12 месеца минимална работна заплата. Плод на труда им е озеленяването на Рудозем и двете най-големи села-Чепинци и Елховец. Надяваме се след края на проекта техните изделия да се продават и хората да се самоиздържат, за да продължат да имат работа. Произведенията ще бъдат представяни за продажба на сайт, който в момента се подготвя. Подарил съм сувенирни и истински терлици, изработени от предприятието на гости на общината от Индонезия, Турция и Гърция, които са шокирани от възможностите на инвалидите. Тези сувенирни терлици са трудни за изработка, себестойността им е висока – чифт излиза по 5 лева, но са много красиви, много трудоемки и всички гости ги харесват, много са атрактивни.

Какво трябва да се промени, за да не потъват финансово малки общини като Рудозем?

Има много общини, които са в затруднено финансово положение, но при нас нещата са трагични, тъй като има много необезпечени договори. Изпълнени са такива за 3 млн. лв., но не са обезпечени с финансиране. Тепърва ще констатираме качеството им на изпълнение при приемането им. Проблемът е, че  насреща като няма осигурено финансиране, изпадаш като ситуация като нашата на запори. Ние се принудихме да вземем 2 млн. лв. кредит, въпреки сериозните настроения в ОбС. Благодаря на общинските съветници, защото имаше свършени неща от 2008 -2009 г. и фирмите ни водеха дела, ако не бяхме взели кредит, само съдебните разноски, които щяхме да платим бяха над 200 хил. лв. Лихвата, която щяхме да плащаме, щеше да е 12 и половина процента, а сега наполовина. Имаме двугодишна кредитна линия, до януари 2015 г. трябва да се погаси изцяло главницата. Взехме кредита, защото нямахме друг избор, опрени бяхме до стената. Фирмите нямат вина, но  трябва да има сериозен контрол върху кметовете да не се възлагат обществени поръчки, за които няма осигурен ресурс.

©Смолян прес




Последни новини
Д-р Незиха Хутева: „Благодарността в очите на животното и неговия стопанин ми носи най-голямо удовлетворение“
Шукри Халилов: Общината придобива и поддържа луксозни автомобили, а в същото време спира обекти заради дълга
Среща с една жена на 93, или урок по каляване
От 28 юни до 4 юли затварят пътя Рудозем - Средногорци
СВОБОДНИ РАБОТНИ МЕСТА, ЗАЯВЕНИ В ДИРЕКЦИЯ „БЮРО ПО ТРУДА” - СМОЛЯН КЪМ 28.06.2019 г.
Ученик от СУ „Св. св. Кирил и Методий” спечели първо място в национален конкурс
Областния съвет по култура обсъди подготовката на Национален фолклорен събор „Рожен“ – 2019, актуалното състояние на културните институции и читалищната дейност в региона
Безплатни прегледи за туберкулоза ще се проведат в МБАЛ „Д-р Братан Шукеров“
СВОБОДНИ РАБОТНИ МЕСТА, ЗАЯВЕНИ В ДИРЕКЦИЯ „БЮРО ПО ТРУДА” - СМОЛЯН КЪМ 18.06.2019 г.
Международен детско-юношески турнир „Млади футболни звезди – Пампорово 2019“ 21 - 25.06.2019г.